-
Nadlimitní čištění 2021
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 2800 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
-
Nadlimitní čištění 2022
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 1258 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
-
Nadlimitní čištění 2023
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, budou čistit silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bude čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týká obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10.
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 1304 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
-
Nadlimitní čištění 2024
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, budou čistit silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bude čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týká obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10.
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
-
Nadlimitní čištění 2025
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, budou čistit silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bude čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týká obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10.
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
-
Nadlimitní čištění 2019
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 19 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 3000 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
-
Nadlimitní čištění 2015
Moravskoslezský kraj bude i letos silnice čistit častěji
Vedení Moravskoslezského kraje stejně jako loni rozhodlo, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, budou častěji, než ukládá zákon, uklízet silnice. Byť to krajský rozpočet zatíží o 8 milionů korun.
Proto budou na vytipované komunikace v celkové délce 400 kilometrů, včetně těch, které nejsou ve vlastnictví Moravskoslezského kraje, (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) vyjíždět zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bude zahájeno poté, co skončí úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus bude zahájen v půlce května, poslední skončí v říjnu. „Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Z minulého období víme, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc smeteme zhruba 1400 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.,“ uvedl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. „Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace I., II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
V rámci nadlimitního čištění budou na vybrané úseky silnic na Karvinsku a Frýdeckomístecku nasazeny i nově nakoupené jednoúčelové dva čistící stroje, pořízené z dotace Státního fondu životního prostředí.
Termíny čištění nad rámec zákonných povinností:
1. cyklus 15. 5. – 4. 6.
2. cyklus 26. 6. – 16. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 18. 9. – 8. 10.
-
NABÍZÍME STAVEBNÍ A ÚDRŽBOVÉ PRÁCE NA KOMUNIKACÍCH
- Čištění a hloubení příkopů
- Seřezávání krajnic
- Sečení podél komunikací
- Frézování pařezů
- Frézování a opravy vozovek
- Opravy vozovek finišerem (pokládka živičného povrchu)
- Vysprávky vozovek
- Vysprávky vozovek tryskovou metodou
- Zálivky spár
- Opravy a čištění vpustí
- Opravy a zřízení zábradlí a svodidel
- Čištění vozovek strojně i kropícími vozy
- Provádění zimní údržby místních nebo účelových komunikací
- Jednorázové posypy chemickými nebo inertními materiály
- Odstraňování sněhu traktorovou radlicí nebo frézou
Veškeré dotazy na možnosti provedení nabízených činností zodpoví: • Vedoucí středisek v jednotlivých okresech: Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava • Nebo zasílejte na mailovou adresu: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. Opravy vozovek finišerem (pokládka živičného povrchu)
Čištění a hloubení příkopů
Seřezávání krajnic
Sečení podél komunikací
Frézování pařezů
Frézování a opravy vozovek
Vysprávky vozovek
Vysprávky vozovek tryskovou metodou
Zálivky spár
Opravy a čištění vpustí
Opravy a zřízení zábradlí a svodidel
Čištění vozovek strojně i kropícími vozy
Provádění zimní údržby místních nebo účelových komunikací
Jednorázové posypy chemickými nebo inertními materiály
Odstraňování sněhu traktorovou radlicí nebo frézou
-
Nadlimitní čištění 2017
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 8 mil. Kč.
Proto na vytipované komunikace II. a III. tříd (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) o celkové délce 400 kilometrů, vyjely zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno ihned poté, co skončil úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus byl zahájen v půlce května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno více než 1300 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
V rámci nadlimitního čištění byly na vybrané úseky silnic nasazeny i nové jednoúčelové čistící stroje, které Správa silnic Moravskoslezského kraje pořídila.Termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 16. 5. – 3. 6.
2. cyklus 27. 6. – 15. 7.
3. cyklus 8. 8. – 26. 8.
4. cyklus 19. 9. – 7. 10.
-
Nadlimitní čištění 2018
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistí, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, budou častěji, než ukládá zákon, čistit silnice. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 8 mil. Kč.Proto budou na vytipované komunikace II. a III. tříd (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) o celkové délce 400 kilometrů, vyjíždět zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bude zahájeno poté, co skončí úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus bude zahájen v půlce května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Z minulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bude zameteno cca 1400 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
V rámci nadlimitního čištění budou na vybrané úseky silnic nasazeny i nové jednoúčelové čistící stroje, které Správa silnic Moravskoslezského kraje pořídila v letošním roce.Termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 16. 5. – 3. 6.
2. cyklus 27. 6. – 15. 7.
3. cyklus 8. 8. – 26. 8.
4. cyklus 19. 9. – 7. 10.