ČIŠTĚNÍ KOMUNIKACÍ
- Po zimním období na dálnicích, silnicích I. třídy a místních komunikacích I. třídy nejpozději do 30.4. na silnicích II. a III. třídy a na místních komunikacích II. a III. třídy nejpozději do 31.5. (odstranění zbytků zdrsňovacích materiálů, očištění dopravních značek a zařízení apod.)
- v období do 30. 11. Odstranění spadaného listí a zajištění funkčnosti odvodnění;
- před zahájením prací v souvislé údržbě nebo na opravě;
- neprodleně po zjištění mimořádného znečištění, zejména po haváriích a poruchách vozidel, v jejichž důsledku ke snížení protismykových vlastností obrusné vrstvy vozovky (rozlitý olej a pohonné hmoty) nebo při vzniku nebezpečí ekologických škod, a to pokud znečištění neodstranil ihned ten, kdo je k tomu povinen podle § 28 odst. 1 zákona, e) podle možností v průběhu zimního období odstraňování přebytečného zdrsňovacího materiálu.
Nadlimitní čištění komunikací
2024
Nadlimitní čištění 2024
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, budou čistit silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bude čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týká obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10.
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
2023
Nadlimitní čištění 2023
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, budou čistit silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bude čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týká obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10.
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 1304 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
2022
Nadlimitní čištění 2022
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 1258 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
2021
Nadlimitní čištění 2021
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 12 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 2800 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
2020
Nadlimitní čištění 2020
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech plánovala zajistit, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, budou čistit silnice II. a III. tříd od polétavého prachu. Původně plánovaný finanční příspěvek na nadlimitní čištění v obdobné výši jako v roce 2019 však musel být zredukován v důsledku nutných opatření proti šíření epidemie Covid-19, přičemž organizace tedy měla k dispozici částku ve výši 7 mil. Kč.
Z tohoto důvodu byl realizován plošně v souladu s původním rozpočtem kraje po ukončení čištění průjezdních úseků obcemi po zimě pouze první cyklus nadlimitního čištění v měsíci květnu. Na základě později přijatých rozpočtových opatření byly další cykly čištění silnic II. a III. tříd s výjimkou emisně nejzatíženější oblasti Ostravy operativně redukovány.
2019
Nadlimitní čištění 2019
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 19 mil. Kč.
Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 3000 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 1. 5. – 30. 5.
2. cyklus 1. 7. – 20. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 10. 9. – 30. 10.
2018
Nadlimitní čištění 2018
Proto budou na vytipované komunikace II. a III. tříd (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) o celkové délce 400 kilometrů, vyjíždět zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bude zahájeno poté, co skončí úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus bude zahájen v půlce května, poslední skončí v říjnu. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Z minulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bude zameteno cca 1400 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
V rámci nadlimitního čištění budou na vybrané úseky silnic nasazeny i nové jednoúčelové čistící stroje, které Správa silnic Moravskoslezského kraje pořídila v letošním roce.
Termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 16. 5. – 3. 6.
2. cyklus 27. 6. – 15. 7.
3. cyklus 8. 8. – 26. 8.
4. cyklus 19. 9. – 7. 10.
2017
Nadlimitní čištění 2017
Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace má zahrnutu potřebnou částku ve výši 8 mil. Kč.
Proto na vytipované komunikace II. a III. tříd (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) o celkové délce 400 kilometrů, vyjely zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bylo zahájeno ihned poté, co skončil úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus byl zahájen v půlce května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno více než 1300 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
V rámci nadlimitního čištění byly na vybrané úseky silnic nasazeny i nové jednoúčelové čistící stroje, které Správa silnic Moravskoslezského kraje pořídila.
Termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 16. 5. – 3. 6.
2. cyklus 27. 6. – 15. 7.
3. cyklus 8. 8. – 26. 8.
4. cyklus 19. 9. – 7. 10.
2016
Nadlimitní čištění 2016
Vedení Moravskoslezského kraje stejně jako loni rozhodlo, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, budou častěji, než ukládá zákon, uklízet silnice. Byť to krajský rozpočet zatíží o zhruba 8 miliónů korun navíc.
Proto budou na vytipované komunikace, včetně těch, které nejsou ve vlastnictví Moravskoslezského kraje (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) o celkové délce 400 kilometrů, vyjíždět zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bude zahájeno poté, co skončí úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus bude zahájen v půlce května, poslední skončí v říjnu. „Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Z minulého období víme, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc smeteme zhruba 1400 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.,“ uvedl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. „Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace I., II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
„V rámci nadlimitního čištění budou na vybrané úseky silnic nasazeny i nové jednoúčelové čistící stroje, které Správa silnic Moravskoslezského kraje pořídila z dotace Státního fondu životního prostředí,“ doplnil ředitel příspěvkové organizace Tomáš Böhm.
Termíny nadlimitního čištění silnic:
1. cyklus 16. 5. – 3. 6.
2. cyklus 27. 6. – 15. 7.
3. cyklus 8. 8. – 26. 8.
4. cyklus 19. 9. – 7. 10.
2015
Nadlimitní čištění 2015
Vedení Moravskoslezského kraje stejně jako loni rozhodlo, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, budou častěji, než ukládá zákon, uklízet silnice. Byť to krajský rozpočet zatíží o 8 milionů korun.
Proto budou na vytipované komunikace v celkové délce 400 kilometrů, včetně těch, které nejsou ve vlastnictví Moravskoslezského kraje, (Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava) vyjíždět zametací a kropicí vozy Správy silnic Moravskoslezského kraje ve čtyřech cyklech nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)
Nadlimitní čištění bude zahájeno poté, co skončí úklid komunikací po zimě, který ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus bude zahájen v půlce května, poslední skončí v říjnu. „Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti. Z minulého období víme, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc smeteme zhruba 1400 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostanou zpátky do ovzduší.,“ uvedl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. „Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace I., II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.
K dosažení co největšího efektu jsou termíny nadlimitního čištění silnic sladěny s termíny úklidu, který zajišťují správci jednotlivých komunikací. Navazují tedy na úklidové práce, které provádějí města či obce. Roční rozpočet Moravskoslezského kraje na zvýšenou četnost čištění pozemních komunikací počítá s částkou 8 milionů korun.
V rámci nadlimitního čištění budou na vybrané úseky silnic na Karvinsku a Frýdeckomístecku nasazeny i nově nakoupené jednoúčelové dva čistící stroje, pořízené z dotace Státního fondu životního prostředí.
Termíny čištění nad rámec zákonných povinností:
1. cyklus 15. 5. – 4. 6.
2. cyklus 26. 6. – 16. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 18. 9. – 8. 10.
2014
Nadlimitní čištění 2014
Čistit komunikace nařizuje zákon o pozemních komunikacích dvakrát ročně. Důvod proč po jarním obvyklém čištění silnic bude možné opět na některých úsecích silnic potkat čistící vozy a to až do měsíce října je snaha vedení kraje o zlepšení ovzduší v některých silně znečištěných oblastech našeho regionu. Lidem se tak bude lépe dýchat.
V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění jsou emise z automobilové dopravy (emise z výfuků a brzdových destiček) a sekundární prašnost z již usazených částic na vozovce. Tímto opatřením dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem této komunikace pohybují nebo žijí v její blízkosti.
Vzhledem k tomu, že veřejné komunikace ve městech a obcích jsou reálně spravovány různými subjekty, budou za účelem dosažení co nejvyššího efektu koordinovány termíny čištění všech těchto komunikací tak, aby jejich očista navazovala na úklidové práce, které bude provádět město či obec.
V rámci nadlimitního čištění bude na vybrané úseky silnic na Karvinsku a Frýdeckomístecku nasazen i nově nakoupený jednoúčelový čistící stroj, pořízený z dotace Státního fondu životního prostředí.
Termíny čištění nad rámec zákonných povinností:
1. cyklus 15. 5. – 4. 6.
2. cyklus 26. 6. – 16. 7.
3. cyklus 7. 8. – 27. 8.
4. cyklus 18. 9. – 8. 10.
Čištění silnic II. a III. třídy nad rámec zákonné úpravy již bylo realizováno i v loňském roce, kdy kraj rozhodl o čištění vybraných průjezdních úseků silnic (jednalo se zejména o průtahy větších měst) od polétavého prachu v období od 15. 5. do 8. 10. v intervalu minimálně 1 x za 6 týdnů. Celkem tak byly SSMSK realizovány 4 cykly čištění vozovek, které zahrnovalo čištění vybraných průjezdních úseků strojně samosběrem, čištění splachováním a poplatek za uložení na skládku s plánovanými náklady 8.360.000,- Kč. Během tohoto nadlimitního čištění bylo sebráno celkem na 1 400 t prachu.
Na území Moravskoslezského kraje byly proto vytipovány lokality, kde je vysoká intenzita dopravy současně se zhoršenou kvalitou ovzduší z pohledu překračování limitů pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu, tzv. částice PM10. Jedná se o tzv. průtahy měst Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Jablunkov, Třinec, Karviná, Bohumín, Český Těšín, Orlová, Rychvald, Havířov, Petřvald, Nový Jičín, Kopřivnice, Studénka, Opava, Hlučín, Vratimov, Šenov a Ostrava. Rovněž důležitým faktorem při výběru byla skutečnost, že daná komunikace je v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel, kteří jsou pod zvýšenou zátěží prašných částic z dané komunikace. Tímto opatřením prokazatelně dojde ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v jejich dýchací zóně.
2013
Nadlimitní čištění 2013