Nadlimitní čištění 2019

 

Správa silnic Moravskoslezského kraje obdobně jako v minulých letech zajistila, že se v oblastech, které nejvíce trpí znečištěním ovzduší, častěji než ukládá zákon, čistily silnice II. a III. tříd. Ve finančním příspěvku na údržbu silnic organizace měla zahrnutu potřebnou částku ve výši 19 mil. Kč.

Shodně s emisní mapou kraje v oblastech zasažených polétavým prachem bylo čištění prováděno na vytipovaných komunikacích II. a III. tříd ve čtyřech základních cyklech s tím, že v okolí areálu firmy Arcellor Mittal v Ostravě byl tento cyklus zabezpečen 1x týdně v závislosti na přízni počasí po většinu roku. Provádění nadlimitního čištění se tak týkalo obcí ve všech okresech kraje, kde byl na základě předchozích prováděných měření prokázán zvýšený výskyt polétavých částic prachu PM10. Celkem tak bylo čištěno v jednom cyklu na 980 kilometrů silnic s využitím zametacích a kropicích vozů Správy silnic Moravskoslezského kraje v období roku nad zákonný rámec. (Pozn.: Čistit komunikace nařizuje zákon dvakrát ročně.)

Nadlimitní čištění bylo zahájeno poté, co byl ukončen úklid komunikací po zimě, jenž ukládá zákon o pozemních komunikacích. První cyklus s výjimkou silnic v okolí Arcellor Mittalu byl zahájen počátkem května, poslední skončil v říjnu. Tímto opatřením došlo ke snížení koncentrace polétavého prachu přímo v dýchací zóně obyvatel, kteří se kolem komunikací pohybují nebo žijí v jejich blízkosti. Z uplynulého období vyplývá, že zvýšenou intenzitou čištění ročně navíc bylo zameteno cca 3000 tun prašných částic všech frakcí, které se tak už opětovným zvířením nedostaly zpátky do ovzduší.

V Moravskoslezském kraji jsou dlouhodobě překračovány limity pro kvalitu ovzduší u polétavého prachu. Jedním z původců tohoto znečištění kromě průmyslu jsou i emise z automobilové dopravy (zejména pak emise z výfuků a brzdových destiček) a prašnost z již usazených částic na vozovce. Častější čistění silnic se jeví jako jedna z možností, jak eliminovat nečistoty na vozovce a minimalizovat škodlivé dopady na zdraví obyvatel. Proto byly pro častější čištění vybrány komunikace II. a III. třídy v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, tedy v místech, kde jsou dlouhodobě překračovány povolené limity pro množství polétavého prachu v ovzduší, tzv. částice PM10, a které jsou v blízkosti obytné zástavby s vysokou hustotou obyvatel a zároveň je na nich vysoká intenzita dopravy.

 

Základní termíny nadlimitního čištění silnic:
1.    cyklus        1. 5. – 30. 5.
2.    cyklus        1. 7. – 20. 7.
3.    cyklus        7. 8. – 27. 8.
4.    cyklus        10. 9. – 30. 10.