inmotion discount
stin

26.2.2015  Když se z Beskydské části našeho kraje přesuneme do Jeseníků, narazíme na silničáře střediska Bruntál. To je rozděleno na čtyři cestmistrovství, které postupně navštívíme. Nejvzdálenější je cestmistrovství Jidřichov, které udržuje vesměs silnice II. a III. třídy a jeden 14 km dlouhý úsek silnice I. třídy Město Albrechtice – Bartultovice.

br13

Technika zimní údržby na cestmistrovtví Jindřichov

„Dva okruhy v zimě udržujeme chemickým posypem a tři okruhy posypem inertním. Většina silnic je úzkých a vyhnout se autobusu je pro řidiče sypačů s nasazenou radlicí velice obtížné,“ začal vedoucí cestmistr Petr Bednařík a pokračoval: „Osoblažský výběžek je nejvýchodnější část Moravskoslezského kraje a co se týče zimní údržby je náročný vzhledem k tomu, že je zde velké množství silnic, které končí v osadě. Sypač se vždy musí otočit a jet zpět. Tyto silnice se však musí udržovat, aby i malá hrstka místních občanů měla dopravní spojení.“

 

br14

Solankové hospodářství Jindřichov

V regionu se nachází Chráněná krajinná oblast Jeseníky, kterou vede silnice II/445 Heřmanovice – Vrbno pod Pradědem, jež je v zimním období udržována chemickým posypem (jedná se o výjimku s platností do 2017) o použití chemického posypu je CHKO průběžně telefonicky informována. Na cestmistrovství v Jindřichově je umístěn sklad posypové soli s kapacitou 500 tun a sklad inertního materiálu s kapacitou 1500 tun. Pracuje tam 13 zaměstnanců, které v zimě doplňují 3 brigádníci. Pro výpomoc v extrémním zimním počasí mohou využít 5 externích dodavatelů.

 

br4

Zásněžky instalované v otevřených úsecích

„S externími menšími firmami si sjednáváme případnou výpomoc při zimní údržbě už na podzim. Situaci v zimě na našich cestách sledují všichni naši zaměstnanci a o aktuálním stavu sjízdnosti informujeme náš dispečink i při jízdě do nebo z práce. Silniční úseky kolem Vrbna p. Pradědem, hlavně ty otevřené, které se rychle zafoukávají, se snažíme ochránit instalací zásněžek, využíváme dlouholetých zkušeností našich zaměstnanců,“ uzavřel Petr Bednařík.

Na silnici II/457 v úseku Petrovice – hranice Olomouckého kraje je instalována značka „Zimní výbava“, pozor na dvanáctistupňové stoupání a serpentiny.

 

br16

Silnice Hvězda - Ovčárna 

Nejzápadnější částí našeho kraje je Rýmařovsko s nadmořskou výškou 630 m.n.m. Region, kde jsou lidé zvyklí na zimu od listopadu do května. Rýmařovské cestmistrovství je rozděleno na 8 okruhů z toho jeden, ten vůbec nejtěžší a nejvýše položený, je na silnici Hvězda – Ovčárna. „Cestmistrovství udržuje také silnici I/11, což je hlavní tah na Šumperk, kde řidiči musí překonat nejvyšší bod této silnice - Skřítek. Mezi nejnáročnější úseky Rýmařovska patří silnice Jiříkov–Kněžpole, Horní Město-Dobřečov, Rešov a Ruda, kde se tvoří velice často sněhové jazyky,“ upozornil vedoucí cestmistr David Zaprianov a dodal: „Udržovat silnici na Ovčárnu je však jen pro zkušené řidiče, komunikace je příjezdovou cestou také pro lyžaře a návštěvníky, nejvyšší moravskoslezské hory, Pradědu. Pro těžký sypač je tam prudké, nebezpečné klesání. Kolikrát není vidět, kde cesta vlastně vede.“

 

br2

 

Zaměstnanci cestmistrovství v Rýmařově se na začátku roku přestěhovali do nově postavené správní budovy, která jim zajišťuje dobré sociální zázemí. Kapacita skladu na posypovou sůl je 2200 tun a skládka inertního materiálu má kapacitu 5000 tun. Takové množství by mělo stačit na standardní způsob zimy.

 

br3

Nová budova cestmistrovství Rýmařov

„Po příjezdu na cestmistrovství má řidič na starosti také očistu celého auta od námrazy a sněhu, jež nasbíralo během jízdy na přiděleném úseku. Důležitá je taktéž celková kontrola vozidla,“ doplnil David Zaprianov.

 

br7

Technika připravená k výjezdu na cestmistrovství v Krnvě

Cestmistrovtsví má velkou spotřebu sněhových tyčí, na jednu sezonu je jich potřeba asi 3000 kusů. Často se ničí nebo dokonce kradou. Během náhradních prací se provádějí ořezy větví nebo jsou prováděny dočasné vysprávky silnic. Tato metoda se používá v nutných případech, neboť „studená balená“ je finančně náročná a životnost vysprávky je krátkodobá. Po zimě se stejně ve většině případů musí nahradit „teplou balenou směsí“.

 

br5 

 Sklad dopravních značek

Spojka sever – jih vede přes cestmistrovství Krnov, kde projede většina kamionů směřujících od našich jižních sousedů z Rakouska až po ty severní v Polsku. Město Krnov má největší počet obyvatelů v okrese Bruntál, dvě vlaková nádraží a jedno autobusové. „Nejvytíženější jsou kruhové objezdy ve městě a hlavně ulice Partizánů na silnici III/45820.  Přes naše město projíždějí také návštěvníci Rejvízu nebo Zlatých Hor. Krnovsko máme rozděleno na šest okruhů, čtyři chemické a dva inertní,“ řekl vedoucí cestmistrovství Krnov Michal Steuer a pokračoval: „Pro včasnou přípravu na zimní výjezd máme k dispozici meteostanice v Linhartovech, Lomnici u Rýmařova a ve Světlé Hoře. Problematické úseky s častými sněhovými jazyky máme v Čakové, Krasově, Sosnová České Vsi nebo v Holčovicích.“

 

 br6

 Skladovací hala na posypovodu sůl v Krnově

Během náhradních prací se na cestmistrovtství v Krnově vyrábějí zásněžky, sněhové tyče, opravuje technika nebo natírá a renovuje zábradlí, během dne se provádí ořezy dřevin.

„Kapacita skladu na posypovou sůl je 2000 tun, stejně tak máme na zimu uskladněno 2000 tun inertního materiálu,“ doplnil Michal Steuer.

 

br15

Každý řidič má přesně stanoven okruh zimní údržby

Centrála pro všechna bruntálská cestmistrovství je přímo v Bruntálu se sedmi okruhy, 3 jsou na chemický a 4 na inertní posyp. Toto cestmistrovství v zimě udržuje, mimo jiné, hlavní tahy na Olomouc. Zima je zde stejně jako na Rýmařovsku, dlouhá. „Jeden okruh po silnici I/46 až na hranice našeho kraje je specifický tím, že je částečně veden přes Olomoucký kraj. V této části náš sypač silnici neudržuje a začíná zase až na území Moravskoslezského kraje. Jedná se o hlavní komunikaci, která spojuje Opavu s Olomoucí s velkým množstvím stoupání,“ vysvětlil vedoucí cestmistrovství Jaroslav Haluška a pokračoval: „Sněhové jazyky, i přes instalaci zásněžek po celé trase, nás trápí na silnic I/11 Bruntál – Horní Benešov. Pára kolem vodního díla Slezská Harta zase vytváří nebezpečnou námrazu na silnici II/452 Bruntál – Bílčice. Tato silnice vzhledem k blízkosti vodárenské nádrže musí být udržována jen inertním posypem.“

 

br9

Podle potřeby se provádí oprava a údržba techniky

Na cestmistrovtsví Bruntál je kapacita skladovacích prostor, která vystačí na průměrnou zimu. Každoročně je tak před zimním obdobím naskladněno 1500 tun posypové soli a 3500 tun inertního materiálu včetně solankové nádrže na 25 tis. m3 solanky. „Silnice II/450 se v úseku Suchá Rudná – Hvězda v zimě neudržujeme, neboť je tam opravdu prudké stoupání a turisté směřující na Praděd mohou zvolit pohodlnější úseky silnic. Naopak proti jiným městům, kde zimní údržbu provádí technické služby, hlavní tahy v centru města Bruntál udržuje Správa silnic. Město zajišťuje údržbu místních komunikací a chodníků,“ uzavřel Jaroslav Haluška.

 

br12

Silničářská technika v Bruntálu

Při odměku, kdy se vytvářejí na silnicích nebezpečné ledové koleje a také při zprovozňování úseků silnic, které se v zimě neudržují, cestmistrovství Bruntál využívá ledořez nebo frézu.

 

br10

Ledořez